• av Snikkeren

    Grunnlag
    Jeg bestilte Gianelli slip-on potten rett før jeg fikk KTM 1290 Super Adventur’en i slutten av juni, men monterte den ikke før etter jeg var kommet ned igjen fra ACR. Har nå kjørt ca […]

    • Du har jo valgt å kjøre uten dB-killer i potten på sykkelen din. Det er så mye «eksperter» på nettet som hevder like hardt begge veier at en må eller ikke må remappe sykkelen ved fjerning av dB-killer.

      Selv har jeg fått beskjed av de som solgte meg sykkelen, samt at han som produserte wings potten, at skal jeg kjøre uten innsats bør en remappe ecu. Men det er bare en bør, hvor skadelig kan det være? Katalysatoren er jo fortsatt på sykkelen??

      BMW S1000RR som jeg hadde tidligere kunne jeg montere helanlegg uten å måtte mappe om. Det ble dårligere ytelse i sykkelen, men ekspertene hevdet at det ikke var skadelig for sykkelen (pga selvjusterende ecu) å kjøre uten nytt map?

    • Jeg tenker at så lenge jeg ikke bytter luftfilteret også, så er det ikke nødvendig å remappe. Jeg har hatt slip-on på alle syklene mine, men har aldri opplevd noen problemer pga. dette.

      Så vidt jeg vet, så tilbyr ikke KTM spesialmap når man kjøper Acropovic potten de tilbyr. Hadde det vært nødvendig, så hadde de nok hatt en egen mapping til den potten.

    • KTM har egen remap som følger med Akrapovic potten de selger…! Men denne har blomberte skruer for innsatsen. Altså ikke fritt rør, som minsker motstanden og igjen påvirker blandingen i følge de som kan det.

      Jeg også har alltid hatt slip on eller effektanlegg på mine sykler. Men de har ikke hatt lite mye elektronikk osv som de nyere syklene. Jeg har mine tvil om at dette er direkte skadelig for sykkelen. Selv om vi vet at for mager blanding kan påvirke motoren veldig negativt. Hadde vært ålreit å fått et grundig svar på akkurat dette. For det virker som det er langt mere synsing enn det er fakta som kommer på bordet.

    • I følge det jeg har lest på Advrider, så har ikke KTM egen map til Acrapovic potten. Er ihvertfall det som blir sagt.
      Men derimot skal blandingsforholdet justeres automatisk på 1290’en. Dette er sikkert bare til en viss grad, men på sykler jeg har hatt før så har ikke dette vært tilfelle. Jeg vil da anta at det er mindre skadelig på 1290’en enn det har vært på f.eks. GSX 650F’en jeg hadde.

      VI får se til neste år. Kanskje det blir kjøpt en PowerCommander hvis jeg ser behovet.

      Kjører du med eller uten dB-killer i Wings potten din?

    • Jeg har lest akkurat det motsatte haha… Skal se om jeg finner igjen link til der det stod. Gutta på Ride sa det ikke var nødvendig med map til akra potten, dette står også i power part katalogen til KTM, men da står det også i to dB-killere som er blombert. Tar du vekk disse derimot, ja så må det mappes (har jeg lest/hørt)

      Jeg har kjørt med dB-killeren i til nå. Men jeg er lysten på å fjerne den, hvertfall fall så lenge jeg ikke skal på ferie gjennom Sveits.
      Blandingsforholdet justeres av lambda sensorene som registrerer gassene i eksosrøret. Det er en på hvert av rørene, nært motoren. Disse justerer «only so much» men de klarer ikke å kompansere for store forskjeller. Derfor kommer alle spekulasjonene og «usannhetene» rundt dette med slip-on med eller uten dB-killer. Men i mitt hode er det motstanden som skjer før og i selve katalysatoren som er interessant. Ikke etter. Jeg ser liksom ikke helt for meg at dette skal ha så mye å si. Men jeg har ikke svaret. Han som produserer wings pottene anbefaler map om du kjører uten dB-killer.

    • Jeg har kontaktet Gianelli og har fått et oppdatert sertifikat som også har med 1290 SA

      Klikk for å få tilgang til 3883096.pdf

      Snikkeren kan vel da slette sitt ene punkt under «Minus»?

  • Et kurs for alle, uansett nivå

    av Snikkeren

    Mandag 29. juni til onsdag 1. juli i år holdt Senior MC avdeling øst førerutviklingskurs på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana, og jeg var påmeldt. Og jeg må ba […]

    • Som vi har pratet om før, så er dette med avstander grunnen til at jeg enda ikke har vært på ACR. Men etter å ha kjørt 6500 km på 2 måneder med ny sykkelen. Er jeg veldig klar for å hive meg med på dette, eller rudskogen neste sesong.

      Utrolig bra skrevet, du har en skarp penn. Å jeg har stor glede av å lese om dine erfaringer og turer her inne.
      Å jeg har jo som flere vet, prøvd å henge på halen din gjennom store deler av vestlandet. Men har måtte slippe deg. Siden jeg er helt fersk på «traktor» er nok banekjøring gull verdt for slike som oss 🙂

    • Avstanden er ikke avskrekkende nei. Er bare å legge det opp som en tur, så får man i pose og sekk. Både tur og banekjøring. 🙂

  • Mine erfaringer med Tutoro Auto system

    av Snikkeren

    Grunnlag
    Jeg monterte Tutoro automatisk kjedesmøringssystem i august 2013. Dette ble montert på Yamaha TDM 900’en jeg hadde. Sykkelen ble solgt juni i å […]

    • Hmm. Jeg er jammen ikke sikker. Jeg bestilte på nett, og det gikk helt fint. Tror det tok ca en uke fra jeg bestilte til den lå i posten.

    • Jeg har ikke bestilt det til 1290SA’en enda, men jeg tror jeg kommer til å gå for Deluxe pakken. Den braketten som følger med der ser grei ut når man skal finne en plassering på sykkelen.

      Jeg kommer sikkert til å bestille dette i løpet av et 2-3 ukers tid, og da kan jeg legge ut noen bilder av monteringen.

    • Siden AJ ikke vil svare, så kan jeg gjøre det. 😉

      Har du noen gang prøvd å bruke en slange for å tømme en bøtte med vann? Så lenge du har fått vann gjennom slangen, så stopper det ikke selv om høyeste punkt på slangen er over kanten på bøtten, forutsatt at enden på slangen er lavere nede enn bøtten. 🙂

      Link til hevertprinsippet på Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Hevert

    • Hver 1000 km sier du? Er ikke det litt ofte? Jeg smører med kjedespray hver 500 til 1000 km avhengig av vær.

      Uansett, nok en god artikkel om dine erfaringer rundt dette systemet.

      At noen er så frekk/ufin at de bruker denne muligheten til å reklamere for sitt eget forum, samt «forlanger» at folk skal melde seg inn der for at vedkommende skal gidde å svare er vel mer et kraftig skudd for egen baug og god reklame for denne siden.

      Stå på snikkeren

      • Ja, slik jeg hadde stilt den inn, så gikk det ca 1000 km før jeg måtte fylle på igjen. Når jeg bruker kjedespray smører jeg ca hver 500 km, og litt oftere hvis jeg kjører i regn. Mulig en sånn beholder holder lengre hvis man er vant til at kjedet ser litt tørrere ut enn hva jeg er komfortabel med. 🙂

    • Det høres ofte ut. Egentlig alt for ofte i mine ører 🙂

      Noe sier meg at du smører kjedet ditt litt for mye. Det er ikke om å gjøre å smøre så mye at driten blir hengende fast, for så å fungere som slipe pasta. Når det er sagt, så er det vel ikke her budsjettet ryker i løpet av en sesong hehe.

      Dette er nok en av de tingene jeg blir å styre elegant unna, hadde oljen vart en 2 – 3 tusen hadde det nok vært langt mere aktuelt.

      • Det er nettopp det som er bra med Tutoro Auto kjedesmøringssystemet. I motsetning til vanlig kjedespray som gjerne er litt klebrig, sånn at veistøv og dritt fester seg til kjedet, så er ikke oljen til Tutoro det. Den holdet kjedet reint for veistøv. At man må fylle på hver 1000 km (slik som jeg hadde stilt det inn) ser jeg ikke på som noe stor heft. Er snakk om at man fyller på ca 40 ml hver 1000 km (beholderen rommer ca 50 ml, men man bør ikke tømme den helt).

    • Nei, det blir vel helt feil å kalle det heft! Det er jo ikke akkurat så en sliter seg ut, eller at det gjør vondt å fylle på olje eller smøre med kjedespray hehe.

      Men det skal bli spennende å se, i forhold til ditt kjede. Om det varer mye lengre enn for meg som kjører med kjedespray. Slike erfaringer er jo greit å ta med seg. Regner med du har dette på plass til du skal skifte kjede og drev neste gang. Å da får vi ta oss en sammenligning om jeg ikke har bukket under for presset selv.

  • Mine erfaringer med KTM 1190 Adventure R

    Av Snikkeren

    Grunnlag
    Torsdag 30. 04.2015 avtalte jeg med MC-deler AS at jeg kunne komme og prøvekjøre KTM 1190 Adventure R rett etter jobb. De har langåpent på tor […]

    • Takker for tilbakemeldingen. 🙂
      Begge to er fantastisk artige sykler, men jeg holder en knapp på 1290’en.

    • Jeg tror 1290 blir å se veldig bra ut med svart framskjerm. Muligens dette er noe jeg må se litt på i løpet av vinteren.
      Flott omtale. Er litt giret på å prøve denne selv, med tanke på mine 2 meter og hvordan høyden på den føles.
      Jeg ser for meg at 1190 R kommer med samme motor som 1290 SA om noen år, samt cruise controll. Da blir nok dette en sykkel det kan være verdt å kikke mye nærmere på. Spesielt nå som gruskjøring blir mer og mer spennende.

    • Ja, det er ikke tvil om at 1190R er en knall sykkel, som egner seg bedre i ulendt terreng enn 1290’en. Men for meg var det høyden (på meg/sykkelen, dere får velge) som var ankepunktet.

  • Som dere sikkert har fått med dere, har Snikkeren valgt Giannelli potte til sin sykkel. Når jeg hørte denne sykkelen første gang, fikk jeg ståpels.

     

    Jeg fant igrunn fort ut at jeg måtte kvitte meg me […]

  • Mine erfaringer med KTM 1290 Super Adventure 2015

    av Snikkeren

    Grunnlag
    Jeg har tilbakelagt litt over 8000 km på KTM 1290 Super Adventure’en siden 17.06.2015 til i dag, 21.09.2015. Allerede etter 1 uke, […]

    • Hei.
      Nå husker jeg ikke på stående fot hvilket turtall jeg har når jeg ligger i 100 km/t i 6. gir. Men det er såpass lavt at jeg vanligvis ligger i 5.
      6. gir blir først lagt inn rundt 110-115 km/t.

      Jeg har ikke montert noe automatisk kjedesmørningssystem på den enda, men kommer til å montere Tutoro Automatic Chainoiler ( http://www.tutorochainoiler.com/ ). Dette hadde jeg på TDM’en min, og det funker upåklagelig. Det er et reint mekanisk system, så man trenger ikke koble det til hverken vakuum eller elektronikken på sykkelen. Les om det på nettsiden deres.

    • Kjører man fint på langtur klarer man et gennomsnittsforbruk på 0.49 l/mil. Da har man en teoretisk rekkevidde på 61 mil. Men jeg fyller stort sett ved ca 50 mil, da jeg ikke alltid kjører like økonomisk hvis vi kan kalle det det. 🙂

    • Jeg har samme sykkelen, å mitt forbruk ligger på rundt 0.57l på milen.

      Jeg har prøvd å kjøre på langtur å omtrent ikke dra på gassen mer enn nødvendig, å lagt mest mulig i 5 gir. Jeg har på det beste klart 0.52l på mila. Men med normal kjøring, samt litt inspirert kjøring får jeg den ikke under 0.55l på mila.

      • Jeg lå på 0,49 liter på milen da jeg kjørte oppover mot ACR, men da kjørte jeg kun pent og pyntelig. Lå for det meste i 6. gir.

        Men til vanlig ligger jeg mellom 0,55 og 0,6, alt etter hvor hardt jeg kjører.

        Det som imponerer meg er at selv ved ekstrem hard kjøring på bane, så bruker den ikke mer enn 0,95 på milen. Med så stor tank som det er på den, så trengte jeg kun å fylle hver kveld, mens de andre måtte fylle minst en gang i løpet av dagen. 🙂

    • Jeg tror ikke dette kommer av selve kjedet. Jeg tror nok mer at dette kommer av V-twin og drevingen. De fleste anbefaler faktisk å dreve om sykkelen, da den har litt ugunstig dreving pga miljøkrevene fra fabrikk.

      Som tidligere Ducati kjører, kjenner jeg veldig igjen den litt nøkkete følelsen på lavt turtall. Men dette er for meg normalt på v.twin.

      Hva er denne malende lyden du prater om? Kan du forklare det bedre? Er det mulig at det ligger gammel drit på den sleden som kjedet vandrer i?

      Å til deg Snikkern, Dette var fantastisk å lese. Jeg deler mye de samme erfaringene dine.

    • Jeg synes ikke den er særlig rykkete. Så lenge jeg holder meg fra 2500 rpm og oppover, så drar den fint hele veien. TDM’en jeg hadde var litt annerledes. Der rykket og nappet det litt dersom jeg lå under 3000 rpm.
      Jeg har heller ikke noe ulyd fra kjedet.

      Nå vet jeg ikke hvilke erfaring du har med sykler med V-twin motor, men det er en litt råere gange på de, og de er ikke så glad i lavt turtall som rekkefirere er.

    • Da er det noe som ikke er som det skal være. Har du hatt av hjulet og sjekket rykkutjevnerene? Samt sjekket at det ikke er noen stive ledd i kjedet?

      Ta deg en tur til forhandler, for det skal ikke være sånn. 🙂

    • @Per Erik Bjurstrøm: Hvordan gikk det med servicen? Fant de ut av det med subbelyden og den rykkete gangen?

    • Da er det bare en ting å gjøre. Kjøpe seg potte som overdøver kjedelyden. 😛

      Men har du merket noe til rykkete gange, eller bare at det er lyd fra kjeden?

    • Neste gang du er ute på sykkelen, prøv å skru av traction, abs osv… Men vær forsiktig å ta det rolig i begynnelsen.

      Jeg leste om dette på advrider forumet, bare for å kjenne hva som faktisk bor i denne biken, og hvor ofte alle hjelpemidlene er inne å hjelper deg. Det er helt hinsides hvor rå denne sykkelen er

  • I dag (01.08.2015) var det tur med LordShaft som sto på planen. Avtalte å slenge meg med i går kveld. Så jeg får vel komme med et lite turreferat i bloggen min, før han kommer og topper hele driten i bloggen sin. […]

  • Tester Snikkeren wpadmin

  • Tester Snikkeren wpadmin

  • Tester Snikkeren

  • Tester Snikkeren

  • For å sende privat melding til meg, må du være innlogget, og sende meldingen til wpadmin, ikke til Snikkeren.

  • Dette er jo bare for å leke meg litt med mulighetene for hjemmesiden. Er ikke ment som et alternativ til et skikkelig MC-forum. 🙂