Tutoro Auto system – Kjedesmøringssystem.

Mine erfaringer med Tutoro Auto system

  • av Snikkeren

Grunnlag

Jeg monterte Tutoro automatisk kjedesmøringssystem i august 2013. Dette ble montert på Yamaha TDM 900’en jeg hadde. Sykkelen ble solgt juni i år, så jeg fikk kjørt nesten 2 sesonger med det.

Litt om hvorfor jeg valgte dette systemet

auto-deluxe

Tutoro Auto system

Jeg er typen som googler og googler før jeg kjøper noe. Jeg vil vite mest mulig før jeg slenger pengene ut av vinduet. Det finnes flere gode kjedesmøringssystemer på markedet, men de fleste systemene må «kobles til» sykkelen på et eller annet vis, enten det er via vakuum, eller kobles til elektronikken. Jeg ville ha noe som var enkelt å montere selv, uten at det skulle gå ut over funksjonen det skulle utføre. Nemlig smøre kjeden.

Etter å ha lest diverse tester på nett, og sett diverse YouTube-videoer, falt valget på Tutoro Auto system. Dette systemet krever ingen «tilkobling» til sykkelen. Her er det bare å finne plassering av oljebeholderen, finne rute til slangen, og feste dette med medfølgende strips og limpadder.

Hvordan fungerer det?

Tutoro Auto system er et mekanisk system. I toppen av oljebeholderen er det et lodd. Dette loddet vibrerer når man kjører. Dette gjør at det slippes luft inn i systemet, og oljen kan renne. Med andre ord, så er det ingen av/på knapp, men oljen vil holde seg på riktig plass så lenge sykkelen står i ro. Det er dog en justeringsskrue/knott slik at man kan justere dryppfrekvensen. Denne kan også skrues helt igjen dersom man skulle ta en lengre fergetur, slik som Kiel-fergen f.eks.

Montering

A77CAB74-4A61-46C1-BE9D-13D9EC8933DF_zpsgfvycplz

Jeg har dessverre ikke tatt noen bedre bilder av Tutoro Auto systemet, men dere kan se den hvis dere trykker på bildet.

Så var det store spørmålet, var det så enkelt å montere dette som jeg hadde forestilt meg? Det må bli et klar og tydelig ja. Jeg valgte å montere oljebeholderen på stativet til sidekofferten. Der ville det være enkelt å komme til å etterfylle, men likevel ikke i veien for noe. I tillegg blir den skjult når sidekoffertene settes på.

Når jeg først hadde funnet plasseringen, var det bare å stripse fast den medfølgende braketten. Men kan strips være godt nok da? Dette var kraftige strips, og så snart den var festet, så var jeg ikke i tvil om at dette ville sitte.

Så var det bare å finne en rute å legge opp slangen etter. Jeg hadde montert beholderen på venstre side, slik at jeg skulle slippe å måtte finne en rute til motsatt side av sykkelen. Dette gjorde rutingen av slangen ganske enkel. Så brukte jeg strips til å feste slangen med. Jeg brukte ikke de medfølgende limpaddene. Jeg tenkte at hvis jeg ville fjerne systemet igjen, så var det enklest hvis jeg bare brukte strips.

Når det var gjort, så var det bare å fylle på olje. Her er det viktig at man ikke fyller for mye olje på, da loddet må ha mulighet til å bevege seg. Men før systemet er klart til bruk, så må man få oljen ned til dysen (hvis det er det det heter på norsk, der oljen kommer ut, nozzle på engelsk). Dette gjør man ved å holde oppe loddet, slik at luft slippes inn, og oljen kan renne. Dette var kanskje det mest tidkrevende under hele monteringen, som forøvrig tok ca 30 minutter totalt. Det man skal passe på hvis man bruker «twin-nozzle» er at oljen må dryppe ut fra begge rørene før man er klar til bruk.

Justering av dryppfrekvens

I følge manualen var det anbefalt å begynne med å skru justeringsknotten 1,5 runde ut, så dette var det jeg gjorde. Deretter er det bare å følge med på hvordan ting ser ut etterhvert som man får kjørt litt. Blir det for mye oljesprut, så skrur man justeringsknotten inn en kvart omdreining, eller ut en kvart omdreining dersom kjedet ser tørt ut.

Jeg fant ut at beste stilling for meg var 1,25 runder ut. Litt søl på felgene ble det jo, men ikke verre enn det blir ved å bruke vanlig kjedespray. Dersom jeg kjørte mye i regn, så skrudde jeg den ut til 1,75 omdreininger. Dette vil variere etter hvilken sykkel man kjører, og hvilke kjørestil man har, da systemet baserer seg på vibrasjoner under kjøring.

Forbruk av olje

Oljebeholderen rommer ca 50 ml, og jeg måtte fylle på ca hver 1000 km. Da var det fremdeles litt igjen i beholderen, for man vil ikke kjøre den helt tom. Skulle man kjøre den helt tom, får man luft inn i slangen, og man må lufte systemet til det ikke er noe luft igjen i slangen igjen.

Er dette noe å satse på?

TDM’en min hadde gått 35k km da jeg solgte den, og da var enda ikke hverken kjede eller drev skiftet. Det var selvfølgelig begynt å bli slitt, men jeg tipper det holder 5-10k km til før det må skiftes.

På tur slipper man å styre på med å vippe sykkelen opp på sidestøtten, eller trille den bortover, for å smøre kjeden. Jeg hadde ikke midtstøtte på TDM’en. Har man midtstøtte så blir jo dette enklere, men jeg vil likevel si at det er en grei investering. Fyll på og sjekk oljenivået en gang i blant. Det blir jo nesten som en semi-kardang det. 🙂

På KTM 1290 Super Adventure’en som jeg har nå er det midtstøtte. Jeg kommer likevel til å gå til innkjøp av Tutoro Auto system igjen, da jeg mener fordelene (slippe å smøre hele tiden, kjedet og drev holder lenger) er større enn ulempene (litt gris på felgen).

Er du på jakt etter kjedesmøringssystem? Da kan denne på det varmeste anbefales.

Lurer du på noe i forbindelse med kjedesmøringssystemer? Legg igjen en kommentar under, så skal jeg svare etter beste evne. 🙂

Kommentarer

Kommentarer