Velge riktige dekk til motorsykkelen
Å velge riktige dekk til motorsykkelen er sannsynligvis et av de viktigste valgene man tar når det kommer til utstyr til motorsykkelen. Det er tross alt bare noen få kvadratcentimeter av dekkene som har kontakt med bakken, og feil dekkvalg kan være skille mellom å holde seg på veien, eller ikke.
Hvilke behov har du?
Når man skal velge dekk til motorsykkelen, er det viktig å vurdere hvilke behov man har. Er du ute etter dekk med lang levetid? Er egenskapene på vått føre viktig for deg? Kjører du hardt og aktivt? Kjører du mye på bane? – Dette er spørsmål man bør tenke igjennom.
Det er også stor forskjell på å tøffe rundt i varmere strøk, hvor temperaturen er høy, i forhold til her hjemme i Norge. Er vi heldige her, så holder asfalten kanskje over 15 grader noen dager i løpet av sesongen.
Forskjellige egenskaper
Dekk deles gjerne inn i forskjellige kategorier. Jeg skal ikke ta for meg alle kategoriene, men de to mest vanlige. Sportsdekk, og sportstouringdekk.
Sportsdekk er designet for å ha best mulig grep, men dette går gjerne på bekostning av levetiden. For å oppnå dette grepet, kreves det en viss driftstemperatur i dekkene.
Sportstouringdekk er designet for både godt grep, og lang levetid. Lang levetid går selvfølgelig litt på akkord med grepet. Men jeg vil påstå at det er langt bedre grep i et sportstouringdekk enn det mange tror.
Selvfølgelig sportsdekk til RR-sykkelen
Mange velger sportsdekk til sykkelen sin bare fordi de kjører en RR-sykkel. Man vil jo ha best mulig grep. Men sportsdekk krever som sagt en viss driftstemperatur for at grepet skal overgå det man får av et sportstouringdekk. Denne driftstemperaturen klarer man rett og slett ikke å oppnå på veien. Legg merke til at jeg her snakker om driftstemperatur som gjør at grepet i sportsdekkene overgår grepet i sportstouringdekkene.
Kjører man på offentlig vei må man ta hensyn til annen traffikk, lysreguleringer, fotgjengere og fartsgrenser?
Som dere ser på bildet over her, så kjører Jarle så gnistene spruter på Arctic Circle Raceway. Og det gjør han på sportstouringdekk. Og ser dere på bildet til venstre, så ser dere dekkene jeg brukte på Vålerbanen i fjor. Dette er langt grovere dekk enn vanlige sportstouringdekk. Dette er såkalte 70/30 dekk, beregnet for 70% asfalt og 30% offroad.
Jeg vil tørre å påstå at 95% av oss fint klarer seg med sportstouringdekk, og det selv med noen banedager innimellom. Ikke bare det, men det vil også være et tryggere valg for det aller fleste av oss, da sportstoringdekkene ikke trenger så høy driftstemperatur for at grepet skal være godt.
Ikke bare får du dekk som sannsynligvis er sikrere for norske forhold, men du får også dekk som varer lenge. Da jeg i 2015 kjørte 3 dager på ACR, holdt dekkene mine alle 3 dagene. Arctic Circle Raceway er en bane som sliter mye på dekkene på grunn av den grove asfalten, og det var mange som skiftet dekk både 1 og 2 ganger.
Gode sportstouringdekk kan man forvente en levetid på 10 000 km ++ av, avhengig av kjørestil og sykkel.
Skal ingen velge sportsdekk?
Selvfølgelig vil det være noen som har større behov for et sportsdekk enn andre. Kjører du mye på bane, f.eks. med Senior MC på Rudskogen hver uke, og da fortrinnsvis i den raskeste gruppen, så kan et sportsdekk være dekket for deg. Men da bør du også være klar over egenskapene til dekkene. Tidlig vår og sein høst bør du være obs på at dekkene kan ha dårlig grep. Da bør du kjøre ekstra forsiktig så du ikke mister grepet.
Ble du klokere?
For å oppsummere litt, så vil jeg si at de aller fleste bør velge sportstoruing dekk til motorsykkelen. De varer lenge, og har mer enn godt nok grep selv for de tøffeste av oss langs veien. Ved lave temperaturer (tidlig vår, sein høst), har de vesentlig bedre grep enn sportsdekkene.
Er du så tøff at du tror du klarer å opprettholde skikkelig driftstemperatur, eller kjører mye og raskt på bane, vil et sportsdekk være et bedre valg for deg.