Offroad med stor Adventure, har det noe for seg?
Kjører du stor Adventure-sykkel? Da regner jeg med du har fått spørsmålet; «Kjører du offroad med den der da?»
Det er nok veldig mange store Adventure-sykler, som BMW R1200 GSA, KTM 1290 Super Adventure, Yamaha Super Tenere, osv. som knapt nok ser en grusvei. Men er de ikke brukende til mer enn det da?
Grusveier
Grusveier kan være så mangt. Alt i fra fine hardpakkete veier, som er nesten som asfalt, til skikkelig grov pukk. Hvor går din grense?
Jeg trives veldig godt på grusveier, men liker helst grusveier som ikke er for fast. Da kunne jeg liksågodt kjørt på asfalt tenker jeg. Med min KTM 1290 Super Adventure er jeg rett som det er en tur opp til en eller annen seter eller dal.
Men hva når forholdene blir tøffere?
Forrige sesong begynte jeg å utforske litt mer offroad kjøring med min KTM 1290 Super Adventure, og da det ble invitert til Grustur i Øst, var jeg ikke vond å be.
Som dere ser i videoen til venstre her, så begynner vi jo å snakke offroadkjøring. Dette er jo store tunge sykler, og en ting må jeg bare si; Det er en fordel å være flere hvis man skal ut i terrenget. ? Man må garantert plukke opp sykkelen en eller annen gang, og da kan det være greit med litt hjelp.
Riktige dekk
Jeg kjørte med Continetal TKC 70 i fjor, og synes det er knallgode dekk. Men de duger ikke til all slags underlag. Når det blir bløtt nok, eller når man kjører på vått gress, da trenger man grovere dekk.
Jeg var en tur med noen kjørekompiser, og de fikk virkelig slite med meg. De kjørte alle sammen små lette crossere, og så kom jeg der med min 250 kg tunge sykkel og ville leke. ?
Jeg kan love deg at både jeg og de ble svett, for det var ikke mye fremdrift å hente ut av disse dekkene i gjørme. Dere kan jo se selv i videoen under.
Egnet for offroad?
Spørsmålet var om disse store tunge Adventure-syklene er egnet for offroad bruk? Det vil jeg si både ja og nei til. Det er klart at man kan bruke disse syklene ute i terrenget også, men de har ikke like god fremkommelighet som en liten lett sykkel har.
Selvfølgelig kommer dette mye an på føreren, men selv om mange kanskje liker å tro det, så er det veldig få av oss som kan sammenligne oss med Chris Birch.
Hvis du skulle prøve deg på offroad, så vil jeg ihvertfall anbefale å gå for skikkelige knastedekk med en gang. Jeg har nå satt på Michelin Anakee Wild, men har dessverre ikke fått testet de skikkelig offroad enda. Dere kan se det nærmeste jeg har kommet i videoen til høyre her.
Lyst på en sykkel til!!!
Jeg kommer nok fremdeles til å dra Super Adventure’en ut på grusveier og litt lettere offroad, men det er ikke tvil om at jeg ønsker meg en sykkel som er mer egnet.
Til grusveier og traktorveier fungerer en stor Adventure-sykkel helt fint. Men så skal man gjerne ut i litt grovere terreng, og da faller de litt gjennom for meg.
Jeg har begynt å spare til en sykkel nr. 2. Jeg vil jo frmdeles være med på tur med kjørekompisene mine, men det er jo spørst om de vil ha meg med før jeg får meg ny sykkel. ?
Har du forslag til hvilken sykkel jeg bør gå for? Tar du din Adventure-sykkel ut i terrenget? Har du noe å tilføye? Sleng gjerne inn en kommentar i kommentarfeltet under.