MC-Deler AS – Den nye KTM-forhandleren på Søre Sunnmøre
- av Snikkeren
MC-deler AS holder til på Vartdal, en liten bygd i Ørsta kommune. De er derfor min lokale forhandler. Jeg har brukt de ved kjøp av dekk, utstyr og diverse deler tidligere. I år ble de forhandler av KTM. Som noen av dere kanskje vet, så kjøpte jo jeg meg ny sykkel i år, og da ble det en KTM 1290 Super Adventure.
Nå som sesongen går mot slutten, spurte jeg daglig leder av MC-Deler AS, Hans Andre Sørvik, om han ville stille til «intervju» angående deres første år som KTM-forhandler. Tanken bak dette var å bli bedre kjent med MC-Deler AS, og da også la dere lesere få et lite innblikk i den lokale forhandleren min.
Hvorfor ta steget opp til tung MC?
Dere har hovedsakelig vært kjent for salg av scooter og mopeder, samt deler og utstyr til dette. Hva fikk dere til å ta steget opp til tung-MC?
Det var som forhandler for tung-Mc det hele startet for over 30 år siden. MC-Deler sin grunnlegger, Robert Sørvik, var i sin tid Suzuki-forhandler på Søre Sunnmøre. De siste 25 årene har det rett nok handlet kun om deler og utstyr hovedsakelig via postordre / nettbutikk. De siste 4-5 årene har vi solgt et begrenset utvalg av ATV og moped/scooter. Etter hvert kom vi til den erkjennelsen av det finnes utrolig mye i mellom de to ytterpunktene i produktsortimentet. Vår kjøretøyselger, Daniel, gjorde sitt inntog i bedriften i 2013 og vi fikk ikke brukt hans salgskapasitet fullt ut med et såpass smalt vareutvalg som vi hadde tilbake da.
Derfor startet vi høsten 2014 en prosess med å se om vi kunne utvide dette utvalget. Da kjørte vi noen knallharde analyser på oss selv og lokalmarkedet og endte til slutt opp med at det kunne være rom for et tung MC-merke og et merke som kunne tilby en komplett bredde på ATV-siden.
Vi har også opptatt av at merkene skulle være freshe, innovative og ha sterk appell i markedet.Våre førstevalg (og også eneste valg) var da KTM og BRP (Can-Am og SeaDoo). Vi skulle ikke selge disse produktene for enhver pris, men kun dersom vi fikk napp på de produsentene som vi hadde sett oss ut. I løpet av høsten / vinteren løste dette seg og på vårparten var vi i gang. Vi var og er fremdeles særdeles stolte over å jobbe med disse merkene og produktene.
Hva var det som gjorde at valget falt på KTM, og ikke et av de andre merkene?
Vi har over flere år hatt et godt samarbeid med KTM sin forhandler i Bergen. Via de har vi følgt med på utviklingen til KTM og mente at de hadde en profil og et modellutvalg som kunne passe oss godt. I tillegg har de hatt et godt rykte for å være lette å samarbeide med og det var også viktig for oss. Vi har lagt merke til at dette er et merke som vil opp og frem. De har lansert mye ny teknologi og mange spenstige nyheter de siste årene. Det overbeviste oss om at det var dette merket vi ville jobbe med. Hadde vi ikke fått KTM så hadde vi heller ikke valgt noe annet merke. Vi skal selge det som passer oss, som passer profilen vår og som er riktig for butikken vår.
Hva var det med KTM som ikke de andre merkene kunne tilby?
Nå diskuterte vi aldri med noen andre. Men de hadde gode referanser fra andre forhandlere som vi stoler på. Til tross for at de er en fabrikkeigd importør så har de mye påvirkning og beslutningsmakt ved det skandinaviske kontoret. Vi fikk også tidlig en god kjemi med KTM sin salgssjef og vi delte syn på ambisjoner og arbeidsmetoder.
Har det vært noen utfordringer i å ta steget til å bli KTM-forhandler, eller har alt vært bare fryd og gammen?
I sum har det vært mest fryd og gammen. Det er klart at vi kom litt sent i gang, derfor ble det en litt bratt oppoverbakke i starten med mange nye modeller som må læres, kursing, systemer, rutiner, etc. Vi måtte også bruke en del tid på å bygge om butikken vår for å få plass til denne satsingen. Alt dette skjedde samtidig og var hardt for organisasjonen vår mens det stod på.
Vi ser også at vi manglet en del historikk og kunnskap med tanke på ekstrautstyr til de forskjellige modellene. Sesongen har gitt oss en del erfaringer og vi vil allerede i vinter bestille inn en del relevant ekstrautstyr slik at det ligger klart på hylla når kunden vil ha det slik at vi får montert det i riktig tid før utlevering. Det blir mer effektivt også for oss. Nå har vi ikke kapasitet til å lagerføre alt av ekstrautstyr, men vi har dannet oss en inntrykk av en del «brød og melk»-varer som børe være inne til enhver tid.
I år har det også sneket seg inn en følelse av at vi ikke «bare» driver butikk lenger. Vi er faktisk med på å oppfylle drømmene til enkelte av kundene våres. Det er veldig givende og gir oss stor motivasjon for å arbeide hardt videre. D
Krav til dere som forhandler
Stiller KTM noen krav til dere som forhandler?
Definitivt. Men vi oppfatter de som konstruktive å jobbe med. Kravene kan like mye kalles forventninger. Det har de til lokaler, kompetanse til salgsapparat, kompetanse til verksted, krav til KTM spesialverktøy, utvalg i butikk, antall demosykler, ryddig økonomi, etc. Vi har ikke oppfattet noen av de som urimelige og de er med på å ivareta, samt sikre kvaliteten på både oss og produktene ut mot kunde.
Hvordan er det med service?
Vi har et svært kompetent teknisk team her på huset. Det er ikke alle man ser eller møter til daglig som kunde, men når vi har utfordringer utover det vanlige så har vi mange kloke hoder som finner sammen for å lage løsninger. De fleste i det tekniske teamet har mer enn 20 års erfaring fra MC-bransjen.
Kan man som kunde forvente at mekanikerne har den kunnskapen som trengs for å skru på KTM?
Uten tvil. Vi har svært erfarne folk på verkstedet som har skrudd på alt av kjøretøy over flere tiår. Det er klart at vi har ikke vært spisset på KTM tidligere så en del av særegenheten og de tekniske løsningene til KTM har vi ikke like god kjennskap til, men dette blir bedre og vi lærer mer for hver uke som går. Ved behov har vi også tett dialog med KTM sitt tekniske team som er ekstremt raske på labben når noe står på.
Hvordan sørger dere for at mekanikerne har god nok kompetanse på det nye merket deres?
De blir jevnlig kurset hos KTM. KTM har også en del nettressurser som vi bruker tid til å tilegne oss. Vi har et utstrakt samarbeid med Rotevatn Trafikkskule i Volda. De har allerede tatt i bruk et antall KTM i alle størrelser og modeller. Disse brukes timesvis hver eneste dag, i alt slags vær, til småkjøring og langkjøring. Vår tette dialog med de har gitt oss mye kunnskap om kjøretøyene på kort tid.
Vi skal også være så ydmyke å si at vi lytter mye til kundene våre. De har ofte både tid og interesse til å fordype seg langt over gjennomsnittet i sine kjøretøy. Det gjør at de ofte kommer med innspill når de leverer en sykkel på verkstedet hos oss.
Forventninger
Hvilke forventninger hadde dere i forhold til salg, og har dere nådd målet?
I samarbeid med KTM ble det satt opp et mål om et salg på 36 sykler (inkludert lett-MC). Det er lenge siden vi rundet 50 solgte…
KTM var i fjor det 6.mest solgte MC-merket i Møre og Romsdal. Ut september i år er KTM markedleder ! Vi hadde aldri drømt om at vi skulle greie å klatre til topps så raskt. Dette vil selvsagt variere fra år til år, med tanke på modellutvalg, nyheter, etc.
Tror dere det nye avgiftssystemet har hatt noe å si for salget?
Absolutt. Ut august var salget av tung-MC opp med 41% i Norge sammenlignet mot samme periode i fjor. For lett-MC var salget opp med 71%, så totalmarkedet har blitt mye større i 2015. Det er klart at satsingen vår også har hatt nyhetenes interesse lokalt og det kan tenkes at vi har fått et boost av det. Lokalmarkedet har også hatt et uforløst potensial siden det i praksis ikke er MC-forhandlere på Søre Sunnmøre.
Tror dere det gode salget kommer til å fortsette, eller har det vært spesielt i år pga avgiftsendringen?
Vanskelig å si. Vi har moderate forventninger til 2016. Vi holder til i et fylke som forventer tøffe tider og økt arbeidsledighet. Da er fritidsprodukter og hobby noe av det første man kutter på. Likevel har den store massen trygge jobber og vi forventer at de bruker penger som før. Vi har uansett flere ben å stå på og skal greie å balansere dette fint. Vi skal ikke selge mer enn at vi greier å ta unna ettermarkedet på en god måte.
Vil det bli endringer hos MC-Deler?
Har det vært noe endring i kundemassen i forhold til før dere ble KTM forhandler?
Det har det. Vi har hatt mye besøk i butikken. KTM tilbyr et par veldig attraktive 125cc-modeller (Duke og RC). Det har medført mye besøk, interessere og aktivitet fra ungdommer som kjører lett-MC. Utover det har vi også merket en betydelig økning i besøk av de tradisjonelle motorsyklistene. Vi merker også at relasjonene blir sterkere mellom oss og kundene. Tidligere når vi «bare» har solgt deler og utstyr så går ting mye raskere og folk tilbringer kortere tid i butikken. Det er mange og lange diskusjoner når noen skal kjøpe noe så viktig som en motorsykkel. Det gjør at vi blir bedre kjent med kundene og har fått mange relasjoner som vi setter utrolig stor pris på.
Jeg vil anta at den gjennomsnittlige motorsyklist er litt mer merkebevisst når det kommer til utstyr (hjelmer, kjøreutstyr, beskyttelsesutstyr, annet utstyr). Fører endringen i kundemassen til noen endringer i vareutvalget (hvis vi ser bort fra KTM motorsykler)?
Ja. Her kommer det endringer. For det første så fører vi en del ting av KTM sine egne ting. Ekstrautstyr, Powerparts, bekledning, etc. Vi har også sett behovet for å få inn et sterkt og anerkjent merke på bekledningsfronten. Av kapasitetsmessige grunner fikk vi ikke til det i år, men vi har allerede inngått avtale for et bekledningsmerke som pr. i dag ikke er representert i vårt område. Vi ønsker å holde kortene tett til brystet så navnet er vi ikke beredt på å slippe ennå, men lover å gi full trøkk og gode lanseringstilbud når dette er på plass i butikken i god tid før 2016-sesongen.
Vi har i en årrekke solgt hjelmer fra Shark. De er vi ekstremt fornøyde med. Vi kommer til å ta inn enda flere modeller og farger til neste år. Våre partnere på støvler er TCX og Prexport. De fortsette vi med og vi kommer til å ta inn flere modeller fra TCX til neste år. Ryggskinner henter vi fra Zandona. Der er det ikke sånn one-size-fits-all som mange andre produsenter opererer med. Hver eneste modell de leverer kommer i mange forskjellige størrelser. Det gjør at du kan få en ryggskinne som er optimal for din kroppslengde og livvidde. Vi kommer også til å lage en utvidet utstilling av Givi sine bagasjeløsninger.
Og vi har allerede tatt inn en rekke eksosanlegg fra anerkjente og tradisjonsrike Giannelli i Italia. Så om du ikke er fornøyd med lyden så kan vi hjelpe deg med den også.
Sosialt
Det er flere merker som arrangerer fellesturer (BMW, Harley) for de som kjører dette merket. KTM har også noen arrangementer i andre land. Er dette noe KTM kommer til å begynne med i Norge også?
Vi har ikke fått signal fra KTM sentralt at dette er på trappene.
Er dette eventuelt noe dere kommer til å arrangere?
Dette har ikke vært diskutert, men som mange kanskje har fått med seg så har vi vært så heldige å få være en liten del av Snikkerens PreHøstTur. Vi har allerede begynt å snakke om neste års PreHøstTur, så kanskje kan dette videreutvikles i årene som kommer. Vi har uansett gode forutsetninger siden vi bor i en fantastisk landsdel for motorsykkelkjøring.
Vi ønsker å bidra til å bygge sosiale arenaer og møteplasser for andre motorsykkelinteresserte. Derfor støtter vi opp om en del tiltak og kanskje kommer vi til å ta noen initiativ selv også. Det er sosialt, inspirerende og ikke minst gøy å få kjørt litt selv også.
Er det noe du ønsker å tilføye?
Jeg vil bare nevne at om noen skulle ha tips, innspill, opplevelser eller erfaringer med oss, eller KTM, som de har lyst å dele med oss, så er det bare å sende en mail til daniel@mc-deler.com eller hans.andre@mc-deler.com . Vi er glade for alle konstruktive forslag som kan være med å videreutvikle oss som KTM-forhandler i årene som kommer.
Vi ønsker også å takke for tilliten til alle som har kjøpt sykler hos oss i år. Vi er svært glade for mottakelsen vi har fått. Et ydmykt takk går fra hele staben på Vartdal !
Takk for praten.