Gianelli/Arrow slip-on til KTM 1190 Adventure/1290 Super Adventure
- av Snikkeren
Grunnlag
Jeg bestilte Gianelli slip-on potten rett før jeg fikk KTM 1290 Super Adventur’en i slutten av juni, men monterte den ikke før etter jeg var kommet ned igjen fra ACR. Har nå kjørt ca 4000 km med den, og ca 4000 km med originalpotten før det.
Hvorfor kjøpe ny potte?
Noen lurer kanskje på hvorfor man skal kjøpe ny potte til en helt ny sykkel. Det kan det være flere grunner til, men hovedgrunnen for meg var å få bedre lyd fra sykkelen.
Lyden i originalpotten er ikke noe å rope hurra for. Det gjelder både 1190 Adventure (R) og 1290 Super Adventure. Og for ikke å snakke om hvor stor og tung originapotten er. Den er ikke videre pen heller.
Dette blir jo smak og behag, men for meg var det ikke noe alternativ å kjøre rundt med originalpotten.
Valg av Slip-On.
Det finnes mange potter å velge i. KTM har Acrapovic slip-on som originaltilbehør, men jeg synes prisen på 8500 kr for en slip-on er i drøyeste laget. Da var det bare å se etter alternativer.
Etter min mening er Wings (klikk her for å se Thomas S. Hansens artikkel om den) en av de peneste pottene man får til disse syklene. Men også her snakker vi om 5500-6000 kr, så jeg fortsatte å leite.
Jeg hadde sett på Arrow sin potte, og den så ikke så verst ut. Der også snakker vi 5-6000 kr. Jeg søkte litt til, og fant Gianelli sin potte til KTM 1190 Adventure (R). Det står ikke på sidene til Gianelli at den passer 1290 Super Adventure, men jeg visste at pottene som passer 1190 også passer 1290’en.
Jeg tok en telefon til Daniel hos MC-deler, da jeg visste at de var Gianelli-forhandler. Han kunne fortelle meg at dette høyst sannsynlig var akkurat samme potten som Arrow, da Gianelli eier Arrow. Etter å ha studert bilder av begge, så kom jeg fram til at dette måtte stemme. Og prisen var ikke avskrekkende heller. 3800 kr veiledende pris. Jeg fikk litt bedre pris siden jeg også hadde kjøpt KTM’en der, så da var det ikke noe å stusse på.
Montering og passform
Monteringen av potten var veldig enkel. Jeg tipper jeg brukte totalt 15 minutter på hele jobben, inklusive demontering av den gamle. Alt man trenger til monteringen følger med, bortsett fra klemmen over skjøten mellom potte og rør. Den måtte jeg bruke den originale.
Passformen var helt perfekt. Det var bare å skyve Gianelli-potten innpå eksosrøret, og line opp monteringshullene. Det var ikke som på Laser Duo-tech pottene jeg hadde på TDM’en. Der knotet jeg fælt med å få alt til å line opp skikkelig.
Det var også en merkbar vektforskjell på originalpotten og Gianelli-potten. Nå veide jeg ikke pottene, men jeg vil tippe Gianelli-potten er nærmere 4 kg lettere enn originalpotten.
Lyden
Selv med dB-killeren i, var det stor forskjell i lyden. Nå kunne man faktisk høre at det var snakk om en stor V-twin motor. Jeg vil tippe at mange blir fornøyd med lyden selv med dB-killeren i. Men jeg måtte jo selvfølgelig høre hvordan det ble uten dB-killer også. Den er enkel å fjerne, da det bare er en låsering som holder den på plass.
Uten dB-killeren i får man virkelig fram gromlyden i 1290-motoren. Den brummer dypt ved normal kjøring, og snerrer godt til når man gir på litt. Tunneller blir nesten kjekt med denne potten på. 😉
Jeg laget en sammenligningsvideo med originalpotten da jeg monterte den nye potten. Prøvde å filme fra ca samme avstand og samme turtall for at det skulle bli mest mulig nøyaktig. Dette ble filmet med iPhone 6, og dessverre klarer ikke mikrofonen å plukke opp lyden skikkelig. Spesielt ikke uten dB-killeren i. Men dere får en liten pekepinn på hvor stor forskjell det er i lyd:
Og tro meg når jeg sier det, lyden er mye bedre når man hører den live!!!
Effektøkning?
Så til det store diskusjonsspørsmålet. Blir det noe effektøkning med Gianelli-potten? Kort og godt nei, vil jeg påstå. Jeg har ikke målt effekten før eller etter byttet, men jeg merket ikke noe særlig forskjell i effekt. Det er mulig man kan hente ut noen få hk ekstra dersom man også byttet luftfilter og får remappet motoren, men det kommer jeg nok ikke til å finne ut av. Det er mer enn nok krefter i sykkelen uansett, så jeg ser ikke helt behovet for å øke effekten.
Pluss
- Rimelig
- Utseende
- LYYYDEEEN!
- Enkel å montere
- Enkelt å sette i/ta ut dB-killeren.
Minus
- ?
Da har en av leserne sjekket med Gianelli, og fått bekreftet at potten er godkjent også for KTM 1290 Super Adventure. Takk til Jan Inge Sageie. Da forsvant det ene negative punktet jeg hadde. Her er link til det nye sertifikatet for potten: 3883096
Lurer du på noe i forbindelse med artikkelen? Legg igjen en kommentar under her, så skal jeg svare så godt jeg kan. 🙂