Continental TKC 70 – Mine erfaringer.
Jeg har testet Continental TKC 70 på asfalt og grusveier, i våt sand og litt grovere grus, samt på Vålerbanen i løpet av den siste mnd. Grunnen til at jeg valgte Continental TKC 70 denne gangen, var at jeg ville ha et dekk som fungerer bra både på asfaltert vei og litt mer offroad. Spørsmålet er om dekkene innfrir forventningene?
Litt om Continental TKC 70
Dette er ikke et dekk med forskjellig blanding på midten og sidene av dekket, men likevel har det egenskapene til slike dekk. Dette har de fått til ved å kontrollere temperaturen under herdeprosessen. Dette gir god slitestyrke på midten, og godt grep på sidene av dekket. Fordelen med denne prosessen skal visst være at overgangen mellom grep og slitestyrke blir gradvis. Dette er samme prinsippet som de bruker på Continental ContiTrailAttack 2.
Som dere ser ut i fra diagrammet til venstre, så skal Continental TKC 70 ha bortimot samme egenskaper som ContiTrailAttack 2 på tørr asfalt, men bedre egenskaper både på våt asfalt og offroad. Dette kommer jeg tilbake til litt lengre ned i artikkelen.
På veien
Continental TKC 70 er ikke like lettstyrte som Trail Attack 2 dekkene. De er ikke direkte tungstyrt, men det må ørlite mer styreinput til for å gjøre retningsjusteringer. De er til gjengjeld meget stabil gjennom sving. Jeg vil si at dekkene er nøytral i profilen. Det er en rund U-profil på de, og det gjør at de ikke detter like lett inn i svingen.
Jeg har lest om flere som opplever vibrasjoner fra fordekket på TKC 70, men dette har jeg selv ikke opplevd. Bakdekket på TKC 70 har ikke mønster på midten, nettopp for å begrense vibrasjoner ved høy hastighet.
På løsere underlag
Første turen jeg tok rett etter jeg fikk lagt på disse dekkene gikk over Standalseidet, og jeg merket med en gang at disse dekkene har bedre grep på grus enn såkalte 90-10 dekk. Nå er denne veien ganske hardpakket, så man kan fint kjøre der uavhengig av dekk, men det er enkelte partier med litt løsere grus på, og det var her jeg merket den store forskjellen. Plutselig var det mye kjekkere å kjøre grusveier.
Jeg har også fått testet Continental TKC 70 i litt mer ulendt terreng, med variasjon av sand, jord, grus og gress, og jeg må si at jeg er imponert over hvor fint de oppfører seg. Det er klart at man finner bedre egnede dekk til virkelig løst underlag, men med grovere dekk vil det gå på bekostning av asfaltegenskapene.
På våt vei
Egenskapene på våt vei er kanskje det jeg er mest imponert over med TKC 70. Jeg pleier ikke å kjøre med fothvilerskrap mens det regner ute, men jeg holder likevel godt tempo. På lørdag kjørte jeg oppover Strynefjellet, og gjennom de store «hårnålene» kunne jeg fint skrape fothviler selv om veien var våt. Det var ikke sånn at det lå masse vann over hele veien, men det hadde begynt å regne, og man så ikke tørr asfalt.
Jeg hadde meg en liten bakhjulsglipp ut av ene svingen, men det var nok fordi jeg ble litt for ivrig og ga for mye gass. Det var likevel ikke noe dramatisk over det. Jeg kjente at det slapp litt, og kunne justere pådraget ut i fra det.
Denne dagen skulle det virkelig bøtte ned etterhvert, men selv om det regnet kraftig var det ikke noe problem å holde godt over lovlig hastighet uten at man ble bekymret for at dekkene skulle slippe. Men det er klart at når det ligger et godt lag med vann over hele veien kjører ikke jeg så hardt som jeg gjorde oppover Strynefjellet.
På bane
Foto: Frode Gilen, Foto #67
Jeg fikk testet Continental TKC 70 på Vålerbanen i 2 dager, så jeg vet hvor hardt disse dekkene kan kjøres.
Dekkene varmes fort opp, og allerede etter oppvarmingsrunden kunne jeg mate på det jeg turte. Dekkene er som nevnt tidligere veldig stabil gjennom sving, og når de slipper, så er det så kontrollert at man kjenner det tidsnok til at man kan justere pådraget.
Jeg pleier egentlig ikke å følge med på speedometeret når jeg kjører på bane, men i den ene langsvingen måtte jeg gløtte ned før jeg rettet opp sykkelen. Jeg lå da og skrapet både fothviler og midtstøtte i en hastighet på 180!! km/t.
Når slike dekk som dette har så godt grep på bane, så må jeg legge til at jeg rett og slett ikke skjønner hvorfor man skal kjøre med såkalte R-dekk på vanlig vei. Da tenker jeg selvfølgelig på de som kjører RR-sykkel. Hvorfor skal man kjøre på R-dekk bare fordi man kjører RR-sykkel? Man får kortere levetid på dekkene og lengre oppvarmingstid, og man kjører uansett ikke like hardt på vei som man klarer på en bane.
Slitestyrke
Jeg ikke kjørt mer en litt over 3000 km på Continental TKC 70, men da har jeg hatt 2 dager med banekjøring også. Foreløpig viser de ingen tegn til slitasje, men jeg er selv spent på hvor lenge disse dekkene holder.
Jeg kommer til å oppdatere artikkelen når jeg har slitt ut dekkene.
Konklusjon
Continental TKC 70 imponerer meg stort. Jeg hadde ikke trodd at man kunne få både i pose og sekk, men her har de virkelig klart å få til et godt allround-dekk. Disse dekkene fungerer helt ypperlig dersom man kjører både asfalt og grusveier. Skulle man driste seg ut på enda litt løsere terreng, går det helt fint også, selv om man kanskje hadde foretrukket et enda grovere dekk til det aller løseste underlaget. Gjørme er kanskje det underlaget de er minst enget til, da mønsteret rett og slett ikke er grovt nok, og det kan pakke seg litt i sporene på dekket.
Jeg har ihvertfall funnet et dekk som jeg er storfornøyd med, og dersom det holder mer enn 10 000 km, kommer jeg nok til å gå for det samme igjen. Selvfølgelig forutsatt at det ikke trapper for mye mot slutten av levetiden.
Pluss
- Stabile dekk gjennom sving
- Funker bra på asfalt og grus, samt ok til løsere terreng.
- Sier ifra på en forutsigbar måte når de først slipper.
Minus
- Ikke fullt så lettstyrt som f.eks Continental Trail Attack 2 eller Dunlop TrailSmart.