Moto Skiveez Adventure

Moto-Skiveez – Sykkelshorts for motorsyklister del 2

I februar skrev jeg denne artikkelen om Moto-Skiveez, og lovet å komme med en utfyllende rapport når jeg hadde fått testet den skikkelig.

Søndag 08.05.2016 skulle et par karer fra MC-forumet.no opp og leke seg i mitt område, så jeg bestemte meg for å slenge meg med. Været var upåklagelig, og alt lå til rette for en lang dag i salen.

Å ha den på seg

Jeg må bare si det med en gang. Det føles litt merkelig å ha den på seg. Hvis jeg skal prøve å beskrive hvordan det føles, så vil jeg sammenligne det med å ha bleie på seg. Ikke det at jeg husker hvordan det var å ha bleie på seg som liten, men det er ihvertfall sånn jeg forestiller meg at det føles.

Heldigvis er det noe man blir vant til etterhvert, selv om man innimellom legger merke til at man har den på seg.

Vestlandet på sitt beste

På bildet til høyre (klikk for å se det i full størrelse) ser dere ruten jeg kjørte denne dagen. I følge LocaToWeb appen ble det ca 58 mil, noe som er mer enn nok til å se om Moto-Skiveez’en gjorde noe forskjell fra eller til. Lørdag 14.05.2016 tok jeg meg en god runde uten Moto Skiveez’en for å sammenligne. Kommer tilbake til det litt seinere i artikkelen.

Jeg møtte Kim, Kai-Ørjan og Thomas på YX ved Deknepollen utenfor Måløy. Vi hadde mange svinger foran oss, og været var med oss, så jeg skulle få teste hvordan det var å kjøre litt aktivt med denne MC-shorts’en.

Etter litt venting på at bensinstasjonen skulle åpne sånn at vi fikk handlet litt provianter (les Cola og sjokolade), kom vi oss avgårde i retning Selje, og videre mot Vestkapp.

MC-tur vestlandet
MC Adventure Vestkapp

Førsteinntrykk

Vel fremme på Vestkapp hadde jeg fått dannet meg et lite førsteinntrykk, men det var fremdeles mange mil igjen før jeg visste om Moto-Skiveez’en hadde noen positiv effekt.

Etter å ha blitt litt vant med bleiefølelsen merker man nesten ikke at man har den på seg. Man kan flytte seg rundt på sykkelen, og paddingen sitter der den skal. Som jeg har nevnt i den første artikkelen om Moto Skiveez, så var dette noe jeg ikke likte så godt med AirHawk, at den begrenser muligheten til å flytte på seg ved aktiv kjøring.

Spørsmålet som gjensto var om den faktisk utgjorde en forskjell etter en lang dag i salen.

Kawasaki 650 Versys i fart

Kim i fint driv ned fra Vestkapp.

KTM 1290 Super Adventure

Etter Vestkapp var det 2 av mine favorittstrekninger som lå foran oss. Åheim-Bryggja, og Stigedalen. Dette er to strekninger med masse herlige svinger som innbyr til litt inspirert kjøring.

På Adventure-modellen av Moto-Skiveez går paddingen litt ned på låret. Man kjenner jo at paddingen er der, men jeg har ikke helt skjønt behovet for at den skal gå så langt ned. Jeg har ihvertfall aldri opplevd å bli stiv og støl på innsiden av lårene når jeg kjører. Når jeg står og kjører klemmer jeg ikke lårene mot sykkelen, så jeg får ikke noe spesielt press over tid der heller.

Eneste forklaringen jeg kan se er at man ikke skal få avslutningskanten av paddingen akkurat der man legger trykket mens man henger av sykkelen.

Når det er nevnt, så må jeg nevne at jeg ikke opplever paddingen ned på lårene som forstyrrende, hverken under aktiv kjøring på asfalt, eller mens jeg står og kjører.

Sammenligning

Påfølgende helg var det 3 nye karer fra MC-forumet.no som forvillet seg opp i området her, så da så jeg mitt snitt til å slenge meg med de. Ruten ble en del av de samme veiene som jeg hadde kjørt helgen før (klikk på bildet til høyre for full størrelse), så sammenligningsgrunnlaget ble ganske bra. Den store forskjellen var at denne dagen viste Vestlandet seg fra en annen side. Det regnet stort sett hele dagen, og til tider ganske kraftig, og temperaturen var langt lavere.

Selv om det var både kaldt og vått ble det en fin tur i godt lag, og på kvelden ble det noen pils hjemme hos meg på hele gjengen.

MC-tur vestlandet

Moto-Skiveez konklusjon

Etter å ha sammenlignet en dagstur med og uten Moto-Skiveez, kan jeg bekrefte at den hjelper en del mot tresmak i ræven. Man blir ikke så stiv og støl dersom man bruker den.

Men den gjør ikke underverker. Man kjenner fremdeles at man har hatt en lang dag i salen. Sammenlignet med AirHawk utgjør den ikke like stor forskjell. Jeg vil påstå at man kan kjøre lengre med AirHawk enn man kan med Moto-Skiveez.

Fordelen med Moto-Skiveez er at man kan bevege seg mer fritt på sykkelen enn med AirHawk, og man har den på innsiden av kjøredressen, så den blir ikke våt når det regner.

Er den verdt prisen? Her må det bli et tja fra meg. Med en total pris på ca 1050 kr (med kursen jeg hadde på kjøpstidspunktet) er man jo oppe i ca samme pris som for AirHawk som blir hakket mer komfortabelt på langtur. Men dersom man liker å kjøre litt mer aktivt og flytter seg en del rundt på sykkelen, så er den et ok alternativ.

Jeg kommer nok til å bruke Moto-Skiveez fremfor AirHawk puten min, men jakten på bedre comfort er ikke avsluttet.

4

Jeg vil gi Moto-Skiveez Adventure en svak firer på terningen.

Har du erfaringer med Moto-Skiveez eller andre alternativer? Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under.

Panorama Geriangerfjorden

Kommentarer

Kommentarer